Quilts and the rhetoric of Black resistance and joy
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2022.1.1Słowa kluczowe:
quilty, czarna radość, czarny sprzeciw, rasizm, brutalność policjiAbstrakt
Pierwotnie tworzone jako domowe nakrycia i dekoracje w domach białych właścicieli, afroamerykańskie quilty zostały naznaczone retoryką sprzeciwu w momencie, gdy czarnoskóre kobiety zaczęły produkować patchworki na własny użytek. Wówczas quilty jako medium przekazujące wartości kulturowe stały się nieodłączną częścią tradycji artystycznej czarnoskórych kobiet. Tradycja ta jest silnie związana z retoryką sprzeciwu i wytrzymałości wobec przeciwności losu. Chociaż quilty są zwykle definiowane jako niewolnicza forma artystyczna, ich znaczenie wzrosło w ostatnich latach, kiedy Ameryka mierzy się z licznymi konfliktami rasowymi. Quilty mogą wyrażać traumę związaną z dyskryminacją rasową Afroamerykanów, jednocześnie wskazując na istotną koncepcję ‘czarnej radości’. Niniejszy artykuł analizuje werbalne i wizualne strategie retoryczne stosowane przez autorów quiltów w ramach projektu We Are The Story (https://textilecentermn.org/wearethestory/), tworzonych w odpowiedzi na liczne przypadki śmierci czarnoskórych Amerykanów z rąk policji. Artykuł podejmuje próbę oceny skuteczności zastosowania quiltów jako narzędzi politycznych w trwającym procesie walki czarnych o równe prawa.
procesie walki czarnych o równe prawa.
Pobrania
Bibliografia
Blair, J. Anthony. 2004. “The Rhetoric of Visual Arguments.” Defining Visual Rhetorics, ed. A. J. Blair. New York: Routledge, 41-61.
Bryant, Marie Claire. 2019. “Underground Railroad Quilt Codes: What We Know, What We Believe, and What Inspires Us.” Folklife, May 3, 2019. https://folklife.si.edu/magazine/undergroundrailroad-quilt-codes (accessed January 29, 2022).
Chekroun, Emma. 2020. “Twin Cities quilt exhibits look at racism and police brutality.” TwinCities Pioneer Press, Sep. 12, 2020. https://www.twincities.com/2020/09/12/twin-cities-quilt-exhibitslook-at-racism-and-police-brutality/ (accessed October 1, 2021).
Cruz, Kleaver. 2017. “Black joy is resistance: Why we need a movement to balance black triumph with trials.” Black Youth Project. http://Blackyouthproject.com/Black-joy-resistance-needmovement-balance-Black-triumph-trials/ (accessed October 1 , 2021).
Davis, Olga I. 1998. “The Rhetoric of Quilts: Creating Identity in African-American Children’s Literature.” African American Review, no. 32: 67-76.
Gardner, Roberta Price. 2017. “Unforgivable Blackness: Visual Rhetoric, Reader Response, and Critical Racial Literacy.” Children’s Literature in Education 48: 119-133.
Hariman, Robert, and John Louis Lucaites. 2007. No Caption Needed: Iconic Photographs, Public Culture, and Liberal Democracy. University of Chicago Press.
Hedges, Elaine. 1977. “Quilts and Women’s Culture.” The Radical Teacher, 4: 7-10.
hooks, bell. 2009. Belonging: A Culture of Place. New York: Routledge.
Howe, Lawrence. 1997. “The AIDS Quilt and Its Traditions.” College Literature, June 1997, 109-124.
Kress, Gunther, and Theo van Leeuwen. 1996. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Lu, Jessica H., and Catherine Knight Steele. 2019. “‘Joy is resistance’: cross-platform resilience and (re)invention of black oral culture online.” Information, Communication and Society, 22:6: 823-837.
Mazloomi, Carolyn. 1998. Spirits of the Cloth: Contemporary African American Quilts. New York: Clarkson Potter/ Publishers.
Mazloomi, Carolyn. 2021. We Are the Story: A Visual Response to Racism. West Chester, OH: Paper Moon Publishing.
Rama, Priya. “CYNTHIA LOCKHART Fiber Artist.” Gallery 708. https://www.gallery-708.com/ss-cynthialockhart(accessed September 15, 2021).
Sohan, Vanessa Kraemer. 2020. Lives, Letters, and Quilts: Women and Everyday Rhetorics of Resistance. Tuscaloosa: The University of Alabama Press, 2020. Kindle Edition.
Textile Center: A National Center for Fiber Art. https://textilecentermn.org/wearethestory/ (accessed September 15, 2021).
Thomas, Ebony E., and Amy Stornaiuolo. 2016. “Restorying the Self: Bending Toward Textual Justice.” Harvard Educational Review, 86 (3): 313–338. https://doi.org/10.17763/1943-5045-86.3.313.
Wahlman, Maude S. 2001. Signs and Symbols: African Images in African American Quilts. Atlanta: Tinwood Books.
Walker, Alice. 2010. Hard Times Require Furious Dancing: New Poems. Novato, California: New World Library.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 "Res Rhetorica"
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.