This is an outdated version published on 2020-12-27. Read the most recent version.

Slavery through a Rhetorical Lens: The Book of Negroes by Lawrence Hill as the Female Neo-slave Narrative

Autor

  • Brygida Gasztold Politechnika Koszalińska

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2020.4.6

Słowa kluczowe:

neo-narracja niewolnika, niewolnica, abolicjonizm

Abstrakt

Artykuł wykorzystuje perspektywę retoryczną w omówieniu neo-narracji niewolnicy w książce Lawrensa Hilla Aminata. Siła miłości. Zbadanie uczuciowych, etycznych i politycznych związków w tekście, które ujawniają się w relacji pomiędzy autorem, tekstem i czytelnikiem, pozwala autorce na pokazanie ich efektów w sferze emocjonalnej i moralnej. Artykuł zwraca szczególną uwagę na genderowe aspekty niewolnictwa, które tradycyjnie były marginalizowane. Bohaterka kobieca i jej historia prowokują czytelnika do zajęcia krytycznego stanowiska wobec niewolnictwa, w każdym jego aspekcie.

Biogram autora

Brygida Gasztold, Politechnika Koszalińska

Dr hab. Brygida Gasztold, prof. PK prowadzi zajęcia z literatury, kultury i historii amerykańskiej  na Wydziale Humanistycznym, Politechniki Koszalińskiej. Jej zainteresowania naukowe obejmują współczesną literaturę amerykańską, amerykańsko żydowską, kanadyjsko żydowską, literaturę amerykańską mniejszości etnicznych, literaturę postkolonialną, problemy emigracji i tożsamości przez pryzmat gender. Brygida Gasztold jest autorką książek To the Limits of Experience: Jerzy Kosiński’s Literary Quest for Self-Identity (2008), Negotiating Home and Identity in Early 20th Century Jewish-American Narratives (2011) i Stereotyped, Spirited, and Embodied: Representations of Women in American Jewish Fiction (2015) oraz licznych artykułów naukowych.

Bibliografia

Aristotle. 2006. On Rhetoric. A Theory of Civic Discourse, trans. George A. Kennedy. New York and Oxford: Oxford University Press.

Ball, John Clement. 2013. “Infinite Worlds: Eighteenth-Century London, the Atlantic Ocean, and Post-Slavery in S.I. Martin’s Incomparable World, Lawrence Hill’s The Book of Negroes, David Dabydeen’s A Harlot’s Progress, and Thomas Wharton’s Salamander.” Transnational Literature 5 (2): 1-15.

Bell, Bernard. 1987. Afro-American Novel and its Tradition. Amherst: University of Massachusetts.

Butterworth, Michael L. 2008. “‘Katie Was Not Only a Girl, She Was Terrible’: Katie Hnida, Body Rhetoric, and Football at the University of Colorado.” Communication Studies 59 (3): 259–273.

Byrd, Ayana D., and Lori L. Tharps. 2001. Hair Story: Untangling the Roots of Black Hair in America. New York: St. Martin’s Press.

Casteel, Sarah Philips. 2014. “Port and Plantation Jews in Contemporary Slavery Fiction of the Americas.” Callaloo 37 (1): 112-129.

Duff, Christine. 2011. “Where Literature Fills the Gaps: The Book of Negroes as a Canadian Work of Rememory.” SCL/ÉLC 35 (2): 237-254.

Faigley, Lester. 1992. Fragments of Rationality: Postmodernity and the Subject of Composition. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Fish, Stanley. 1989. Doing What Comes Naturally: Change, Rhetoric, and the Practice of Theory in Literary and Legal Studies. Durham and London: Duke University Press.

Gilroy, Paul. 1993. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. London and New York: Verso.

Grimaldi, William M. A. 1972. Studies in the Philosophy of Aristotle’s Rhetoric. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag.

Hill, Laurence. 2007. The Book of Negroes. A Novel. Toronto: Harper Collins Publishers.

Yorke, Stephanie. 2010. “The Slave Narrative Tradition in Lawrence Hill's The Book of Negroes.” Studies in Canadian Literature 35 (2): 129-144.

Jowett, Garth S., and Victoria O’Donnell. 2012. Propaganda and Persuasion. London: Sage Publications.

Krampe, Christian J. 2009. “Inserting Trauma into the Canadian Collective Memory: Lawrence Hill’s The Book of Negroes and Selected African-Canadian Poetry.” Zeitschrift für Kanada-Studien 29 (1): 62-68.

Lovejoy, Paul E. 2011. “‘Freedom Narratives’ of Transatlantic Slavery.” Slavery & Abolition 32 (1): 91-107.

Martin, Paul. 2012. “A Phenomenological Account of the Playing-body in Avatar-based Action Games.” Sixth Philosophy of Computer Games Conference, Madrid: Medialab-Prado.

McNaughton, Melanie Joy. 2007. “Hard Cases: Prison Tattooing as Visual Argument.” Argumentation and Advocacy 43 (3-4): 133–143.

Newman, Julie. 2013. “Slave Narrative and Neo-Slave Narratives.” In The Cambridge Companion to the Literature of the American South, ed. Sharon Monteith, 26-38. Cambridge: Cambridge University Press.

Olney, James. 1984. “‘I Was Born’: Slave Narratives, Their Status as Autobiography and as Literature.” Callaloo 20: 46-73.

Putzi, Jennifer. 2004. “‘Raising the Stigma:’ Black Womanhood and the Marked Body in Pauline Hopkins’s Contending Forces.” College Literature 31 (2):1-21.

Rowland, Robert. 2009. “The Narrative Perspective.” In Rhetorical Criticism. Perspectives in Action, ed. Jim A. Kuypers, 117-142. Plymouth: Lexington Books.

Rushdy, Ashraf. 1999. Neo-slave Narratives: Studies in the Social Logic of a Literary Form. New York: Oxford University Press.

Santamarina, Xiomara. 2007. “Black Womanhood in North American Women’s Slave Narratives.” In The Cambridge Companion to the African American Slave Narrative, ed. Audrey Fisch, 232-245. Cambridge: Cambridge University Press.

Sekora, John. 1987. “Black Message/White Envelope: Genre, Authenticity, and Authority in Antebellum Slave Narrative.” Callaloo 32: 482-515.

Van den Hoven, Paul. 2015. Gold Mining. The Art of Rhetorical Discourse Analysis. Xiamen: Xiamen University Press.

Weinstein, Cindy. 2007. “The Slave Narrative and Sentimental Literature.” In The Cambridge Companion to the African American Slave Narrative, ed. Audrey Fisch, 115-134. Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Opublikowane

2020-12-27

Versions

Jak cytować

Gasztold, Brygida. 2020. „Slavery through a Rhetorical Lens: The Book of Negroes by Lawrence Hill As the Female Neo-Slave Narrative”. "Res Rhetorica" 7 (4):80-97. https://doi.org/10.29107/rr2020.4.6.