The Repetitive Rhetoric of Miscavige’s Battle: A Preliminary Look at the Church of Scientology
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2017.3.1Abstrakt
Kościół scjentologiczny zmaga się obecnie z lawiną wyrażanych publicznie negatywnych opinii na temat systemu przekonań, struktury organizacyjnej i praktyk Kościoła. Pomimo licznych kontrowersji, przywódca duchowy David Miscavige w swoich przemowach nieustannie sławi dokonania Kościoła, lecz pomija temat wyzwań, przed którymi stoi jego zgromadzenie. Artykuł ma na celu: (a) przedstawienie wstępnej charakterystyki Kościoła scjentologicznego, (b) analizę retoryki Miscavige’a w świetle praktyk Kościoła, oraz (c) przedstawienie wstępnych sugestii dotyczących tego, w jaki sposób charakter i retoryka Kościoła odnoszą się do siebie nawzajem. Wstępne wnioski sugerują, że w najlepszym przypadku Miscavige dostarcza swoim wyznawcom pozytywnej wizji Kościoła; w najgorszym razie jego retoryka grozi wzmożeniem krytyki i dalszej izolacji Kościoła.Bibliografia
ABC News. 2006. “Scientology Leader Gave ABC First-Ever Interview.” ABC News. Accessed December 15, 2016. http://abcnews.go.com/Nightline/story?id=2664713&page=1.
Armstrong, Gerry. 2008. Transcript of David Miscavige's New Year 2007 Speech. Google Group alt.religion.scientology. Accessed December 15, 2016. https://groups.google.com/forum/#!topic/alt.religion.scientology/ke3S4pVSLzM.
Atak, Jon. 2014. “Why I Call Scientology a Cult and not a Church.” The Underground Bunker. Accessed December 15, 2016.
Augustine, Peter. 2017. The Scientology Money Project. Accessed December 15, 2016. https://scientologymoneyproject.com/.
Black, Edwin. 1970. “The Second Persona.” Quarterly Journal of Speech 56 (2): 109-19.
Burke, Kenneth. 1970. Foreword. The Rhetoric of Religion. Berkeley: University of California Press.
Hexham, Irving. 1997. “The Religious Status of Scientology: Is Scientology a Religion?” Nurelweb: The Cults and Religion Website. Accessed January 25, 2017. http://people.ucalgary.ca/~nurelweb/papers/irving/scient.html.
Macor, Leila. 2013. “Church of Scientology Strikes Back at ‘Ludicrous’ Tell-All Book." Mail and Guardian (16 March). Accessed April 15, 2017. https://mg.co.za/article/2013-03-16-19-church-of-scientology-strikes-back-at-ludicrous-tell-all-book.
McGee, Michael Calvin. 1980. “The ‘Ideograph’: A Link between Rhetoric and Ideology.” Quarterly Journal of Speech 66 (1): 1-16.
Miscavige, Jennifer Hill, and Lisa Pulitzer. 2013. Beyond Belief: My Secret Life Inside Scientology And My Harrowing Escape. New York: Harper Collins.
Miscavige Sr., Ronald, and Dan Koon. 2016. Ruthless: Scientology, My Son David Miscavige, and Me. New York: St. Martin's Press.
Ortega, Tony. 2017. The Underground Bunker. Accessed January 15, 2017. http://tonyortega.org/.
Religious Technology Center. 2017. “Presentations.” Religious Technology Center. Accessed December 15, 2017. http://www.rtc.org/presentations/index.html.
Rinder, Mike. 2014. “Miscavige Re-Re-Ribbon Pulling.” Something Can Be Done About It. Accessed December 15, 2016. http://www.mikerindersblog.org/miscavige-re-re-ribbon-pulling-speech/.
Ron Miscavige: Shameless. 2016. Accessed April 15, 2017. http://www.ronmiscavigebook.com/.
Scientology. 2017. Scientology. Accessed January 25, 2017. http://www.scientology.org.
“Threatened by ‘Operation Planetary Calm’: Germany will continue to Watch Scientologists.” 2008. Der Spiegel (February 18). Accessed April 25, 2017. http://www.spiegel.de/international/germany/threatened-by-operation-planetary-calm-germany-will-continue-to-watch-scientologists-a-535049.html
Wander, Phillip. 1984. “The Third Persona: An Ideological Turn in Rhetorical Theory.” Quarterly Journal of Speech 35 (4): 197-216.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.