“I’m On My Long Journey Home”: Rhetorical Identification in the Bluegrass Gospel Singing of Ralph Stanley and the Stanley Brothers

Autor

  • Paul Koptak North Park University, Chicago

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2017.2.3

Abstrakt

Muzyka gospel Ralpha Stanleya daje pocieszenie poprzez możliwość identyfikacji z cierpieniem i zmaganiami piosenkarza. Jak w wielu utworach folkowych i w muzyce country znajdujemy tam również metaforę podróży i powrotu do domu. Ta metaforyczna rama nadaje kształt i znaczenie trudnym doświadczeniom życiowym, o których opowiada znaczna część utworów bluegrassowych,
zarówno sakralnych jak i świeckich. Odwołując się do wczesnych teorii Kennetha Burke’a dotyczących retorycznej identyfikacji oraz symbolizmu, w niniejszym studium występy i nagrania muzyki gospel zostają odczytane jako zsekularyzowany sposób na samoidentyfikację: wykonawcy i słuchacze są połączeni jako ludzie o wspólnych korzeniach i celach. Motywy skruchy i wiary powtarzają się w utworach gospel, zaś powracający motywu domu, najpierw utraconego, a następnie odzyskanego, tworzy świecką analogię do historii grzechu i odkupienia, tak powszechnego w amerykańskim protestanckim ewangelizmie. Poprzez wykorzystanie tych motywów, w trakcie występu bluegrass, podróż do domu staje się wędrówką, w czasie której przeżywane i przekształcane są bolesne doświadczenia zdrady, rozpaczy, konfliktów. W miejsce  wyznania wiary lub praktyk religijnych, słuchacze zapraszani są, by odnaleźli sens i cel doświadczanych rozczarowań, żalu i utraty w świadomości, że uczestniczą w „długiej drodze do domu”.

Bibliografia

Brummett, Barry. 2004. Rhetorical Homologies: Form, Culture, Experience. Tuscaloosa: The University of Alabama Press.

Brummett, Barry. 2003. The World and How We Describe It: Rhetorics of Reality, Representation, Simulation. Westport, CT: Praeger.

Burke, Kenneth. 1954. “Fact, Inference, and Proof in the Analysis of Literary Symbolism.” In Symbols and Values: An Initial Study, Thirteenth Symposium of the Conference on Science, Philosophy, and Religion, ed. Lyman Bryson et al., 283-306.New York: Harper.

Burke, Kenneth. (1931) 1968. “Lexicon Rhetoricae.” In Counter-Statement, 123-83. Berkeley: University of California Press.

Burke, Kenneth. 1966. “Poetics in Particular, Language in General.” In Language as Symbolic Action, 25-43. Berkeley: University of California Press.

Burke, Kenneth. (1950) 1969. A Rhetoric of Motives. Berkeley: University of California Press.

Burke, Kenneth. 1951. “Rhetoric Old and New.” The Journal of Education 5 (3): 202-209.

Burke, Kenneth. (1961) 1970. The Rhetoric of Religion. Berkeley: University of California Press.

Burke, Kenneth. 2007. “A Socioanagogic Approach to Literature.” In A Symbolic of Motives, 1950-1955, ed. William H. Rueckert, 261-82. West Lafayette, IN: Parlor Press.

Cantwell, Robert. 1984. Bluegrass Breakdown: The Making of the Southern Sound. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Cauthen, Joyce H., ed. 1999. Benjamin Lloyd’s Hymn Book, A Primitive Baptist Song Tradition. Montgomery: Alabama Folklife Association.

Davis, Adda Leah. 2003. “Dr. Ralph Stanley and a Journey of Faith.” Appalachian Journal 30 (2-3): 203-11.

Dawidoff, Nicholas. 1997. In the Country of Country: A Journey to the Roots of American Music. New York: Vintage Books.

Eddy, Beth. 2003. The Rites of Identity: The Religious Naturalism and Cultural Criticism of Kenneth Burke and Ralph Ellison. Princeton: Princeton University Press.

Ellison, Curtis W. 1995. Country Music Culture: From Hard Times to Heaven. Jackson: University Press of Mississippi.

Ellison, Ralph. 1986. Going to the Territory. New York: Vintage Books.

Fillingim, David. 1997. “A Flight from Liminality: “Home in Country and Gospel Music.” Studies in Popular Culture 20 (1): 75-82. Reprinted in 2004. More Than Precious Memories: The Rhetoric of Southern Gospel Music, ed. M. P. Graves and D. Fillingim, 289-97. Macon, GA: Mercer University Press.

Fillingim, David. 2003. Redneck Liberation: Country Music as Theology. Macon, GA: Mercer University Press.

Goff, James R. Jr. 2002. Close Harmony: A History of Southern Gospel. Chapel Hill and London: University of North Carolina Press.

Johnson, David W. 2013. Lonesome Melodies: The Lives and Music of the Stanley Brothers. Jackson: University Press of Mississippi.

Katison, John. 2013. “The Hymn ‘Amazing Grace’: The Grace Anecdote as Equipment for Living.” Journal of Communication and Religion 36 (2): 134-50.

Lane, Horace. 1849. The Wandering Boy, Careless Sailor, and Result of Inconsideration: A True Narrative. Luther A. Pratt.

Malone, Bill C. 1998. “The Gospel Truth: Christianity and Country Music.” In The Encyclopedia of Country Music, compiled by the staff of the Country Music Hall of Fame and Museum, ed. Paul Kingsbury et al., 218-21. New York: Oxford University Press.

Patterson, Beverly Bush. 1995. The Sound of the Dove: Singing in Appalachian Primitive Baptist Traditions. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Ritchie, Fiona, and Doug Orr. 2014. Wayfaring Strangers: The Musical Voyage from Scotland and Ulster to Appalachia. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Rosenberg, Neil V. 1985. Bluegrass: A History. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Selzer, Jack. 1996. Kenneth Burke in Greenwich Village: Conversing with the Moderns, 1915-1931. Madison: University of Wisconsin Press.

Smith, Richard D. 2000. Can’t You Hear Me Callin’: The Life of Bill Monroe, Father of Bluegrass. Boston: Little, Brown and Company.

Stanley, Ralph with Eddie Dean. 2009. Man of Constant Sorrow: My Life and Times. New York: Penguin.

Stern, Richard C. 2007. “Dr. Ralph Stanley, Bluegrass Theologian.” The Covenant Quarterly, 65 (2): 16-35.

Swearingen, C. Jan. 1991. Rhetoric and Irony: Western Literacy and Western Lies. New York: Oxford University Press.

Tichi, Cecelia. 1994. High Lonesome: The American Culture of Country Music. Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Titon, Jeff Todd. 1988. Powerhouse for God: Speech, Chant, and Song in an Appalachian Baptist Church. Austin: University of Texas Press.

Tucker, Scott. 2004. “Looking for a City: The Rhetorical Vision of Heaven in Southern Gospel Music.” In More Than Precious Memories: The Rhetoric of Southern Gospel Music, ed. M. P. Graves and D. Fillingim, 23-42. Macon, GA: Mercer University Press.

Wess, Robert. 1996. Kenneth Burke: Rhetoric, Subjectivity, Postmodernism. Cambridge: University of Cambridge Press.

Wolin, Ross. 2001. The Rhetorical Imagination of Kenneth Burke. Columbia: University of South Carolina Press.

Wright, John. 1993. Traveling the High Way Home: Ralph Stanley and the World of Traditional Bluegrass Music. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.

Opublikowane

2017-07-01

Jak cytować

Koptak, Paul. 2017. „“I’m On My Long Journey Home”: Rhetorical Identification in the Bluegrass Gospel Singing of Ralph Stanley and the Stanley Brothers”. "Res Rhetorica" 4 (2). https://doi.org/10.29107/rr2017.2.3.