Pismo w służbie pamięci. O roli mneme w Obronie Palamedesa Gorgiasza z Leontinoi
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2024.3.4Słowa kluczowe:
mneme, pamięć, Obrona Palamedesa, Gorgiasz z Leontinoi, wymowa popisowaAbstrakt
Przedmiotem artykułu jest paragraf 30 z epidejktycznej mowy Gorgiasza Obrona Palamedesa (B 11a w: Die Fragmente der Vorsokratiker (1956, 291), w którym występuje rzeczownik μνήμη („pamięć”). Dzięki kontekstualnej analizie filologicznej Autorowi udaje się ustalić pełen zakres semantyczny mneme oraz określić rolę, jaką pełni ona w tym passusie (B 11a, w. 188-198). Tytułowy bohater mowy, Palamedes, broniąc się przed fałszywym oskarżeniem, jako argument przemawiający za jego niewinnością przedstawia swoje wynalazki. Jednym z najważniejszych jest pismo, któremu mneme – „pamięć” powierza przechowywane informacje, stając się jego powiernikiem. Na podstawie szczegółowej analizy kontekstowej można przekonująco wnioskować, iż właściwym znaczeniem mneme jest w badanym miejscu „intelektualna umiejętność, władza” gromadzenia, porządkowania i przechowywania wiadomości, rozumiana jako „rezerwuar” zapamiętanych faktów i zdarzeń. Prawdziwym zaś gwarantem ich zachowania w niezmienionej formie jest właśnie pismo, które w ten sposób staje się strażnikiem „pamięci”, co więcej, jako jej powiernik zdejmuje z niej ‘dokuczliwy’ nadmiar informacji i przez to czyni ją zregenerowaną, sprawną i gotową do zdobywania przez człowieka nowych informacji i wiedzy.
Pobrania
Bibliografia
Die Fragmente der Vorsokratiker. 1956. Band 2: Griechisch und Deutsch von Hermann Diels. Herausgegeben von Walther Kranz. Berlin: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung.
Eurypides. 2015. Tragedie, t. V (Fragmenty), przekł. i oprac. zbiorowe pod red. i ze wstępemMałgorzaty Borowskiej. Wrocław: ISKŚiO UWr.
Jebb, Richard Claverhouse, W. G. Headlam i A. C. Pearson. (1917) 2009. The Fragments of Sophocles. Cambridge: Cambridge University Press.
Platon. 2003. Państwo, przeł., wstępem i komentarzami opatrzył Władysław Witwicki. Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Tragicorum Graecorum Fragmenta. 1964. Recensuit Augustus Nauck, supplementum continens nova fragmenta Euripidea et adespota apud scriptores veteres reperta adiecit Bruno Snell. Hildesheim: Georg Olms Verlagsbuchhandlung.
Tragicorum Graecorum Fragmenta. 1999. Vol. 4: Sophocles, red. Stefan Radt. Göttingen:Vandenhoeck & Ruprecht.
Boas, Evert van Emde, Albert Rijksbaron, Luuk Huitink i Mathieu de Bakker. 2019. The Cambridge Grammar of Classical Greek. Cambridge: Cambridge University Press.
Derrida, Jacques. 1993. „Farmakon”, tłum. Krzysztof Matuszewski. W Pismo filozofii, 43-69. Kraków: Inter Esse.
Dova, Stamatia. 2022. „Aggressive Contrafactuals in Gorgias’s Palamedes”. W Gorgias/Gorgias: The Sicilian Orator and the Platonic Dialogue, with new translations of the Helen, Palamedes, and On Not Being, red. S. Montgomery Ewegen, Coleen P. Zoller, 131-154. Helsinki: Parnassos Press – Fonte Aretusa.
Grimal, Pierre. 1987. Słownik mitologii greckiej i rzymskiej. Wrocław: Ossolineum.
Guéniot, Philippe G. 2000. „Un jeu clef: la petteia”. Revue de Philosophie Ancienne 18 (2): 33-64.
Guthrie, William Keith Chambers. 1971. The Sophists. Cambridge: Cambridge University Press.
Havelock, Eric A. 1963. Preface to Plato. Oxford: Basil Blackwell.
Lausberg, Heinrich. 2002. Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł., oprac. i wstępem poprzedził Albert Gorzkowski. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
Montanari, Franco. 2015. The Brill Dictionary of Ancient Greek, red. Madeleine Goh i Chad Schroeder, pod patronatem Center for Hellenic Studies, Harvard University, red. Gregory Nagyi Leonard Muellner. Leiden – Boston: Brill.
Moore, Christopher. 2012. „The Myth of Theuth in the Phaedrus”. W Plato and Myth. Studies on the Use and Status of Platonic Myths, red. Catherine Collobert, Pierre Destrée i Francisco J. Gonzalez, 279-304. Leiden: Brill.
Nerczuk, Zbigniew. 2013. „Gorgiasz z Leontinoi. Obrona Palamedesa”, Studia Antyczne i Mediewistyczne 11 (46): 3-22.
Paczkowski, Przemysław. 2020. „Gorgiasz: retoryka jako teoria i praktyka”. Archiwum historii filozofii i myśli społecznej 65: 189-202.
Rutherford, Ian. 1990. „Μνήμης... Φάρμακον at Plato ‘Phaedrus’ 274e-275a: An Imitation of Euripides fr. 578?”. Hermes 118 (3): 377-379.
Scodel, Ruth. 1980. The Trojan Trilogy of Euripides. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Segal, Charles P. 1962. „Gorgias and the Psychology of the Logos”. Harvard Studies in Classical Philology 66: 99-155.
Spatharas, Dimos G. 2001A. „Patterns of Argumentation in Gorgias”. Mnemosyne 54 (4): 393-408.
Spatharas, Dimos. 2001B. Gorgias: an edition of the extant texts and fragments with commentary and introduction. PhD Thesis, University of Glasgow.
Turasiewicz, Romuald. 2005. „Mówcy attyccy”. W Literatura Grecji starożytnej, red. Henryk Podbielski, 165-211. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wesoły, Marian. 2014. „Mowy epidejktyczne Gorgiasza: Pochwała Heleny i Obrona Palamedesa”.Humaniora. Czasopismo Internetowe 4 (8): 11-35.
Woodford, Susan. 1994. „Palamedes seeks revenge”. The Journal of Hellenic Studies 114: 164-169.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Res Rhetorica
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.