Challenging the border doxa: selected examples of border artivism

Autor

  • Ewa Antoszek Zakład Literatury i Kultury Amerykańskiej, UMCS w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.29107/rr2022.2.7

Słowa kluczowe:

doksa granicy, granica meksykańsko-amerykańska, aktywizm artystyczny

Abstrakt

Odwołując się do tezy D. Roberta DeChaine’a zawartej w „Border Rhetorics: Citizenship and Identity on the US-Mexico Border”, w której autor postuluje zwrócenie uwagi na retoryczne funkcje granic artykuł analizuje polemikę z doksą granicy. W artykule omówione są wybrane przykłady artystycznego aktywizmu (artivism) z pogranicza meksykańsko-amerykańskiego oraz w obrębie Morza Śródziemnego od 2000 roku. Retoryczne znaczenie granicy, związane z wartościami, przekonaniami i postawami rozumiane jest jako doksa pogranicza, wpływająca na społeczne postrzeganie granic i migrantów. Omawiane w artykule prace artystów kwestionują związane z granicami narracje i podważają zasadność granic ze względu na ich szkodliwe skutki: tworzenie podziałów między ludźmi, społecznościami i środowiskiem naturalnym.

Bibliografia

Antoszek, Ewa. 2018. “The U.S.-Mexico Border as a Palimpsest in Ana Teresa Fernández’s Art.” Polish Journal for American Studies. Vol. 12 (Spring 2018): 197-210.

Antoszek, Ewa. 2021. “Revisiting La Frontera: Consuelo Jiménez Underwood and Ana Teresa Fernández.” in Latinidad at the Crossroads: Insights into Latinx Identity in the Twenty-First Century, Amanda Ellen Gerke and Luisa María González Rodríguez, 135-151. Brill Rodopi.

Bal, Mieke. 2016. “Movement and the Still Image” Art Moves: Performativity in Time, Space, and Form. Espacio, Tiempo y Forma (4): 13-41. Universidad Nacional de Educación Distancia.

Bańka, Ewelina. 2016. “La Tapiz Fronteriza de la Virgen de Guadalupe: Healing the US-Mexican Border.” In Borderlands: Art, Literature, Culture, Ewelina Bańka and Zofia Kolbuszewska (eds), 77-92. Lublin: Wydawnictwo Naukowe KUL.

Barthes, Roland. 1977. “Rhetoric of the Image.” In Image – Music – Text. 32-51. New York: Hill and Wang.

Burgin, Victor. 1996. In/Different Spaces: Place and Memory in Visual Culture. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.

Burgin, Victor. 1986.The End of Art Theory: Criticism and Postmodernity. Hampshire: Macmillan.

Calvo, Luz. 2004. “Art Comes for the Archbishop: The Semiotics of Contemporary Chicana Feminism and the Work of Alma Lopez,” Meridians: feminism, race, transnationalism, 5 (1): 201-224.

Casey, Edward S. and Mary Watkins. 2014. Up Against the Wall: Re-Imagining the U.S.-Mexico Border. Austin: University of Texas Press.

Chopin, Kate. 2003. The Awakening. New York: Ballantine Books.

DeChaine, D. Robert (ed.) 2012. Border Rhetorics: Citizenship and Identity on the US-Mexico Border. Tuscaloosa: University of Alabama Press.

Derrida, Jacques. 2000. Of Hospitality: Anne Dufourmantelle Invites Jacques Derrida to Respond. Stanford: Stanford University Press.

Freire, Paulo. 2005. Pedagogy of the Oppressed. New York: Continuum.

Ganster, Paul with David E. Lorey. 2016. The U.S-Mexican Border Today: Conflict and Cooperation in Historical Perspective. Lanham: Rowman and Littlefield.

Grandin, Greg. 2019. The End of the Myth: From the Frontier to the Border Wall in the Mind of America. New York: Metropolitan Books Henry Holt and Company.

Ingram, Mrill. 2017. “The Border is a Beautiful Place.” The Progessive, December 5.

Jiménez Underwood, Consuelo. www.consuelojunderwood.com. [Accessed online in November 2021].

Kaup, Monika. 2001. Rewriting North American Borders in Chicano and Chicana Narrative. New York: Peter Lang.

Kingston, Maxine Hong. 1989. “No Name Woman.” In The Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood Among Ghosts. New York: Vintage.

“Reuniting Culture and Ecology in the Borderlands: An evening of wildlife projections on the US-Mexico Border.” Border Arts Corridor. [Accessed online in October 2021].

Tokarczuk, Olga. 2020. Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Wallace, Alayana. 2019. “Mexico Remixed Artist Ana Teresa Fernández conducts student critiques during campus visit.” news.iu.edu/stories/2019/02/iub/14-mexico-remixed-artist-conducts-studentcritiques.html. [Accessed online in March 2022].

Welty, Eudora. 1979. “Clytie.” In A Curtain of Green and Other Stories. Eugene: Harvest Books.

Downloads

Opublikowane

2022-07-05

Jak cytować

Antoszek, Ewa. 2022. „Challenging the Border Doxa: Selected Examples of Border Artivism”. "Res Rhetorica" 9 (2):121-37. https://doi.org/10.29107/rr2022.2.7.