Timor, ira, despectio. O postsekularnej retoryce międzywojennej awangardy
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2022.3.1Słowa kluczowe:
awangarda, polska poezja, postsekularyzm, retoryka awangardyAbstrakt
Celem artykułu jest naświetlenie najważniejszych strategii retorycznych stosowanych przez poetów awangardowych do pisania o społecznych problemach II Rzeczypospolitej. Autor wykazuje, że pojawiające się na przełomie lat 20. i 30. XX wieku odniesienia do języka religijnego w twórczości poetów awangardowych służyły celom perswazyjnym, wzbudzaniu emocji (jak chociażby ira, timor, despectio) i obrazowemu komentowaniu sytuacji społeczno-politycznej po wydarzeniach majowych, kryzysie gospodarczym, a wreszcie – do wyrażania niepokoju związanego z widmem nadchodzących kryzysów. Omawiając wybrane utwory Juliana Przybosia, Anatola Sterna, Brunona Jasieńskiego i Jalu Kurka, autor skupia się przede wszystkim na środkach retorycznych i figurach zaczerpniętych z dyskursu religijnego przez poetów konstruktywistycznych oraz byłych futurystów. Niniejszy artykuł wpisuje się w rozważania postsekularne oraz analizy retoryczne polskiej poezji współczesnej, rzucając nowe światło na wpływ biblizmów i języka religijnego na społecznie zaangażowany wiersz awangardowy.
Pobrania
Bibliografia
LITERATURA PODMIOTU
Jasieński, Bruno. 2006. But w butonierce i inne wiersze, wybór: Jaworski K., Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Kurek, Jalu. 1966. Posągi z wiatru. Warszawa: Czytelnik.
Kurek, Jalu. 1980. Pisma wybrane. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Młodożeniec, Stanisław. 1973. Utwory poetyckie, oprac. Tadeusz Burek, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Peiper, Tadeusz. 1979. Pisma wybrane, oprac. Stanisław Jaworski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Przyboś, Julian. 1984. Utwory poetyckie. Tom pierwszy, oprac. Rościsław Skręt, przedm. Jerzy Kwiatkowski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Stern, Anatol. 1985. Wiersze zebrane, oprac. Andrzej K. Waśkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
LITERATURA PRZEDMIOTU
Balcerzan, Edward. 1992. „Przyboś metafizyczny”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja 4: 20–34.
Benjamin, Walter. 2007. „Kapitalizm jako religia”, tłum. P. Mościcki. Krytyka Polityczna 11–12: 132–134.
Bogalecki, Piotr. 2016. Szczęśliwe winy teolingwizmu. Poezja polska po roku 1968 w perspektywie postsekularnej. Kraków: Universitas.
Bogalecki, Piotr. 2020. Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy. Białoszewski, Czycz, Drahan, Grześczak, Partum, Wirpsza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Chlebda, Wojciech. 1998. „Biblizmy języka rosyjskiego. Koncepcje opisu leksykograficznego”. W: Biblia w literaturze i folklorze narodów wschodniosłowiańskich, red. R. Łużny, D. Piwowarska, 15–33. Kraków: Universitas.
Cieślak, Tomasz. 2001. „Bóg i niebo w poezji rewolucyjnej dwudziestolecia międzywojennego” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 4: 73–110.
Graf, Paweł. 2018. Automobil w pędzie. Studia o futuryzmie i futurystach. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Jarzyńska, Karina. 2018. Literatura jako ćwiczenie duchowe. Dzieło Czesława Miłosza w perspektywie postsekularnej. Kraków: Universitas.
Jaworski, Stanisław. 1992. Awangarda. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Kałuża, Anna, Marta Baron-Milian, Katarzyna Szopa. 2019. Płeć awangardy, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kmiecik, Michalina. 2016. Drogi negatywności. Nurt estetyczno-religijny w poezji i muzyce awangardowej w XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kornhauser, Jakub. 2017. Awangarda, strajki, deformacje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Koziara, Stanisław. 2009. Tradycyjne biblizmy a nowe polskie przekłady Pisma Świętego (ujęcie fi lologiczno-normatywne). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Koziara, Stanisław. 2018. „W stronę retoryki. O poszukiwaniu nowych sposobów opisu dziedzictwa biblijnego w języku polskim”. Roczniki Humanistyczne 66: 57–73.
Kryszak Janusz. 1978. Katastrofizm ocalajacy: z problematyki poezji tzw. Drugiej Awangardy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Majerski, Paweł. 1999. Anarchia i formuły. Z problemów twórczości poetyckiej Anatola Sterna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Okopień-Sławińska, Aleksandra. 1965. „Wiersz awangardowy”. Pamiętnik Literacki 2: 425–446.
Orska, Joanna. 2019. Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Piotrowska-Grot, Magdalena. 2018. Przemeblowanie (w) wieczności. Wizje zaświatów w polskiej poezji współczesnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sławiński, Janusz. 1965. Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
Stępień, Marian. 1974. Ze stanowiska lewicy: studium jednego z nurtów polskiej krytyki literackiej lat 1919–1939. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Stępień, Marian. 1982. Antologia polskiej poezji rewolucyjnej 1918–1939. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Świeściak, Alina. 2019. Współczynnik sztuki. Polska poezja awangardowa i postawangardowa między autonomią a zaangażowaniem, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Waśkiewicz, Andrzej K. 1985. „Wstęp”. W Stern, Anatol, Utwory poetyckie. T 1, oprac. Andrzej K. Waśkiewicz, 5–17. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Wilkoń , Teresa. 2016. Katastrofizm w poezji polskiej w latach 1930-1939: szkice literackie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wójtowicz, Aleksander. 2016. Nowa Sztuka. Początki (i końce). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zarębianka Zofia. 2001. Tropy sacrum w literaturze XX wieku: od zagadnień motywicznych do perspektyw hermeneutycznych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 "Res Rhetorica"
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.