Między innowacją a konwencją. Warunki skutecznej komunikacji perswazyjnej z perspektywy marketing science i praktyki marketingowej
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2021.4.3Słowa kluczowe:
komunikacja perswazyjna, marketing, reklama, innowacja, konwencjaAbstrakt
Artykuł stanowi próbę rekonstrukcji głównych podejść stosowanych w marketingu w odniesieniu do sugerowanego stopnia innowacyjności/konwencjonalności komunikacji perswazyjnej. Po zaprezentowaniu stanowisk skrajnych – uznających, że skuteczna komunikacja powinna być innowacyjna lub konwencjonalna – przedstawione zostały stanowiska pośrednie (wprowadzające koncept fluent innovation/płynnej innowacji oraz podział na punkty upodabniające oraz punkty różnicujące), a także możliwości ich teoretycznego i praktycznego rozwinięcia.
Pobrania
Bibliografia
Aaker, David. 2018. Creating Signature Stories. Strategic Messaging that Persuades, Energizes and Inspires. New York: Morgan James Publishing.
Aaker, Jennifer L. 1997. “Dimensions of Brand Personality.” Journal of Marketing Research 34 (3): 347-356. doi:10.2307/3151897.
American Marketing Association. 2017. “Definitions of Marketing.” American Marketing Association. Data dostępu 14.04.2021. https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-ismarketing/.
Barden, Phil. 2013. Decoded. The Science Behind How We Buy. West Sussex: John Wiley & Sons.
Barwise, Patrick i Sean Meehan. 2004. Simply Better. Winning and Keeping Customers by Delivering What Matters Most. Boston: Harvard Business School Press.
Batra, Rajeev i Kevin L. Keller. 2016. “Integrating Marketing Communications: New Findings, New Lessons, and New Ideas.” Journal of Marketing 80 (6): 122-145. doi: 10.1509/jm.15.0419.
Benbunan, Jacob, Gabor Schreier i Benjamin Knapp. 2019. Disruptive Branding. How to win in Times of Change. London, New York: Kogan Page.
Binet, Les i Sarah Carter. 2018. How Not To Plan. 66 Ways to Screw it Up. Leicester: Matador.
Booker, Christopher. 2004. The Seven Basic Plots. Why we tell stories. London: Continuum.
Burkus, David. 2014. The Myths of Creativity. The Truth About How Innovative Companies and People Generate Great Ideas. San Francisco: Jossey-Bass.
Campbell, Joseph. 2013. Bohater o tysiącu twarzy. Kraków: Nomos.
Davies, Gary, José I. Rojas-Méndez, Susan Whelan, Melisa Mete i Theresa Loo. 2018. “Brand personality: theory and dimensionality.” Journal of Product & Brand Management 27 (2): 115-127. doi:0.1108/JPBM-06-2017-1499.
Department for Culture, Media & Sport. 2015. “Creative Industries Economic Estimates. Statistical Release.” Gov.uk. Data dostępu 14.04.2021. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/394668/Creative_Industries_Economic_Estimates_-_January_2015.pdf.
Dziewanowska, Katarzyna i Agnieszka Kacprzak. 2013. Marketing doświadczeń: geneza i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Feldwick, Paul. 2021. Why Does The Pedlar Sing? What Creativity Really Means in Advertising. Leicester: Matador.
Hackley, Chris. 2003. “‘We Are All Customers Now…’ Rhetorical Strategy and Ideological Control in Marketing Management Texts.” Journal of Management Studies 40 (5): 1325-1352. doi:10.1111/1467-6486.00382.
Hollis, Nigel. 2013. The Meaningful Brand. How Strong Brands Make More Money. New York: Palgrave Macmillan.
Holt, Douglas i Douglas Cameron. 2010. Cultural Strategy: Using Innovative Ideologies to Build Breakthrough Brands. New York: Oxford University Press.
Institute of Practitioners in Advertising. 2011. The link between creativity and effectiveness. The growing imperative to embrace creativity. London.
Kalinowska-Żeleźnik, Anna i Sylwia Kuczamer-Kłopotowska. 2020. “Storytelling w przekazie reklamowym marki Allegro.” Zarządzanie Mediami 8 (3): 201-218. doi: 10.4467/23540214ZM.20.032.12050.
Kamiński, Jacek. 2016. “Wnioski na temat zakresu nauki o marketingu w świetle definicji marketingu AMA.” Zagadnienia Naukoznawstwa 4 (210): 585-610. doi:10.24425/118029
Kearon, John, Tom Ewing i Orlando Wood. 2017. System1: Unlocking Profi table Growth. London: System1 Group.
Keller, Kevin Lane. 2013. Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 4th edition. New Jersey: Pearson.
Kim, Chan W. i Renée Mauborgne. 2005. Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Kitchen, Philip J. 2003. “Editorial stance on the rhetoric and reality of marketing. An international managerial approach.” W The rhetoric and reality of marketing: An international managerial approach, red. Philip J. Kitchen, 1-13. New York: Palgrave Macmillan.
Kotler, Philip i Kevin Lane Keller. 2020. Marketing. Na podstawie najnowszego czternastego wydania oryginału. Poznań: Rebis.
Laufer, Romain i Catherine Paradeise, 2016. Marketing democracy: Public opinion and media formation democratic societies. London: Transaction Publishers.
Lauterborn, Robert. 1990. “New Marketing Litany: Four P’s Passe: C-Words Take Over.” Advertising Age 61 (41): 26.
Lewiński, Piotr. 1999. Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Łuc, Izabela i Małgorzata Bortliczek. 2011. Język uwikłany w ponowoczesność. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Mafael, Alexander, Sascha Raithel, Charles R. Taylor i David W. Stewart. 2021. “Measuring the Role of Uniqueness and Consistency to Develop Effective Advertising.” Journal of Advertising. 50(4): 494-504, doi:10.1080/00913367.2021.1883488.
Mark, Margaret i Carol S. Pearson. 2001. The Hero and the Outlaw. Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes. New York: McGraw-Hill.
McCarthy, E. Jerome. 1960. Basic Marketing. A Managerial Approach. Homewood: Richard D. Irwin, Inc.
McGilchrist, Ian. 2019. The Master and His Emissary. New Haven and London: Yale University Press.
McQuarrie, Edward F. i David Glen Mick. 1996. “Figures of Rhetoric in Advertising Language.” Journal of Consumer Research 22 (4): 424-438. doi:10.1086/209459.
Miles, Chris. 2018. Marketing, rhetoric, and control: The magical foundations of marketing theory. London: Routledge.
Miles, Chris i Thomas Nilsson. 2018. “Marketing (as) rhetoric: an introduction.” Journal of Marketing Management 34 (15-16): 1259-1271. doi: 10.1080/0267257X.2018.1544805.
Morgan, Adam. 2009. Eating the Big Fish. How Challenger Brands Can Compete Against Brand Leaders. New Jersey: John Wiley & Sons.
Nelson-Field, Karen. 2020. The Attention Economy. Simple Truths for Marketers. Singapore: Palgrave Macmillan.
Neumeier, Marty. 2006. The Brand Gap (Revised Edition). How to Bridge the Distance between Business, Strategy, and Design. Berkeley: New Riders.
Neumeier, Marty. 2007. Zag. The Number-One Strategy of High-Performance Brands. Berkeley: New Riders.
Ogilvy, David. 2013. Ogilvy o reklamie. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
Park, Whan i Parker Lessig. 1981. “Familiarity and Its Impact on Consumer Decision Biases and Heuristics.” Journal of Consumer Research Volume 8 (2): 223-230. doi:10.1086/208859.
Propp, Władimir. 2011. Morfologia bajki magicznej. Kraków: Nomos.
Reckwitz, Andreas. 2017. Odkrycie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Reeves, Rosser. (1961) 1986. Reality in Advertising (sixteenth printing). New York: Alfred A. Knopf.
Romaniuk, Jenni. 2018. Building Distinctive Brand Assets. Melbourne: Oxford University Press.
Schultz, Don. E. i Philip J. Kitchen. 2000. Communicating globally. An integrated marketing approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Sharp, Byron. 2020. How Brands Grow. Czego nie wiedzą marketerzy. Warszawa: Grupa Blix.
Smoleń-Wawrzusiszyn, Magdalena. 2018. Polskie dyskursy marketingu. Perspektywa lingwistyczna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Sullivan, Dale L. 1993. “The ethos of epideictic encounter.” Philosophy and Rhetoric 26 (2): 113-133.
Sutherland, Rory. 2019. Alchemy. The Dark Art and Curious Science of Creating Magic in Brands, Business, and Life. New York: HarperCollins Publishers.
Tadajewski, Mark. 2018. “Critical reflections on the marketing concept and consumer sovereignty.” W The Routledge Companion to Critical Marketing Studies, red. Mark Tadajewski, Matthew Higgins, Janice Denegri-Knott i Rohin Varman, 1-36. London: Routledge.
Tevi, Alexander i Scott Koslow. 2018. “How Rhetoric Theory Informs the Creative Advertising Development Process. Reconciling Differences Between Advertising Scholarship and Practice.” Journal of Advertising Research 58 (1): 111-128. doi:10.2501/JAR-2018-012.
Thompson, Derek. 2017. Hit Makers. The Science of popularity in an Age of Distraction. New York: Penguin Press.
Tkaczyk, Paweł. 2017. Narratologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Torp, Simon M. 2015. “The strategic turn in communication science. On the history and role of strategy in communication science from ancient Greece until the present day.” W The Routledge handbook of strategic communication, red. Derina Holtzhausen i Ansgar Zerfass, 34-52. New York: Routledge.
Trout, Jack i Steve Rivkin. 2001. Differentiate or Die. Survival in Our Era of Killer Competition. New Jersey: John Wiley & Sons.
Ulidis, Michał. 2016. “Funkcja tone of voice w projektowaniu komunikacji marki.” W Teorie Komunikacji i Mediów. Horyzonty Komunikacji, vol. 8, red. Marek Graszewicz, 9-18. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Uzzi, Brian, Satyam Mukherjee, Michael Stringer i Benjamin Jones. 2013. “Atypical Combinations and Scientific Impact.” Science 342 (6157): 468-472. doi:10.1126/science.1240474.
Wasilewski, Jacek. 2010. Opowieści o Polsce. Retoryka narracji. Warszawa: Headmade.
Waters, Kate. 2018. “Biting the hand that feeds us? Why advertising’s love of novelty is doing brand a disservice.” W Eat Your Greens, red. Wiemer Sneiders, 267-277. Leicester: Matador.
Wood, Orlando. 2019. Lemon. How the advertising brain turned sour. London: IPA.
Yakob, Faris. 2015. Paid Attention. Innovative Advertising for a Digital World. London: KoganPage.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 "Res Rhetorica"
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.