Retoryczny patos w fotografiach nagrodzonych w konkursie Grand Press Photo w kategorii „Środowisko”
DOI:
https://doi.org/10.29107/rr2021.2.6Słowa kluczowe:
retoryka wizualna, ekologia afektywna, patos, perswazja, fotografia reporterska, Grand Press Photo, strategiczna empatiaAbstrakt
Fotografie nagrodzone w konkursie Grand Press Photo w kategorii „Środowisko” przyczyniają się do kształtowania świadomości społecznej odnośnie do współczesnych problemów i wyzwań ekologicznych. Analiza retoryczna wybranych fotografii i fotoreportaży dowodzi, że siła perswazyjna obrazu, użyta jako argument emocjonalny, może wpływać na kształtowanie opinii publicznej o stanie środowiska oraz zachęcać do podjęcia działań proekologicznych. Artykuł prezentuje rolę „strategicznej empatii”/„strategicznego współodczuwania” w procesie perswazji fotografii reporterskiej.
Pobrania
Bibliografia
Arystoteles. 2004. Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka. Tłum. H. Podbielski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bal, Mieke and Norman Bryson. 1991. “Semiotics and Art History”. Journal of Visual Culture 73 (2): 174-208. https://doi.org/10.1080/00043079.1991.10786750
Banks, Marcus. 2013. Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Barthes, Roland. 1985. „Retoryka obrazu”. Pamiętnik Literacki 76 (3): 289-302.
Barthes, Roland. 1996. Światło obrazu. Uwagi o fotografi i. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: KR.
Bendrat, Anna. 2014. „Obrazy wojny w amerykańskich reklamach wyborczych”. W Retoryka wizualna. Obraz jako narzędzie perswazji, red. Agnieszka Kampka, 95-107. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Bendrat, Anna. 2016. „Medialne portrety imigrantów a hiperrzeczywistość obrazu”. W Retoryka wizerunku medialnego, red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Kampka, Katarzyna Molek-Kozakowska, 197-224. Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne.
Berger, Arthur Asa. 1998. Seeing Is Believing. An Introduction to Visual Communication. London-Toronto: Mayfield Publishing Company. https://doi.org/10.2307/431664
Brinton, Alan. 1988. “Pathos and the ‘Appeal to Emotion’: An Aristotelian Analysis”. History of Philosophy Quarterly 5(3): 207-115. http://www.jstor.org/stable/27743856
Edwards, Janis L. 2009. “Visual Rhetoric”. W Century Communication. A Reference Handbook, red. William F. Eadie, 220-228. Los Angeles: Sage Publications.
Foss, Sonja. 1982. “Rhetoric and the Visual Image: A Resource Unit.” Communication Education 31: 55-66. https://doi.org/10.1080/03634528209384659
Hall, Stuart. 1999. “Introduction: looking and subjectivity.” W Visual Culture: The Reader, red. Evans Jessica and Hall Stuart, 309-314. London: Sage.
Hill A., Charles. 2004. “The Psychology of Rhetorical Images”. W Defining Visual Rhetorics. red. Charles A. Hill, Marguerite Helmers, 25-40. Mayham: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/ 10.4324/9781410609977
Hill, A. Charles, and Helmers Marguerite. 2004. “Introduction”. W Defining Visual Rhetorics. red. Charles A. Hill, Marguerite Helmers, 1-24. Mayham: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/ 10.4324/9781410609977
Jakóbczyk, Małgorzata. 2011. “Fotograficzne kłamstwo czyli o perswazji w fotografii”. Forum Artis Rhetoricae 1: 69-84.
Kampka, Agnieszka. 2011. „Retoryka wizualna. Perspektywy i pytania”. Forum Artis Rhetoricae 1: 7-23.
Lutz, Catherine A., and Jane L. Collins. 1993. Reading National Geographic. Chicago, IL: University of Chicago Press. https://doi.org/10.1080/08821127.1994.10731650
Maćkiewicz, Jolanta. 2018. „Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych”. Media Biznes Kultura 1: 25-34. https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.18.002.9281
Phillips, Nelson, and Cynthia Hardy. 2002. Discourse Analysis: Investigating Processes of Social Construction. London: Sage.
Primeau, Roland. 1979. Rhetoric of Television. New York: Longman.
Rose, Gillian. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa: PWN.
Sarna, Paweł i Ewelina Tyc. 2020. „Śmierć prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza w nagłówkach”. Res Rhetorica 7 (1): 2-21. https://doi.org/10.29107/rr2020.1.1
Sobczak, Barbara. 2016. „Kreowanie autorytetów medialnych”. W Retoryka wizerunku medialnego, red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Kampka, Katarzyna Molek-Kozakowska, 225-250. Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne.
Tryksza, Anna. 2019. „Jak celebrować poezję? Retoryczność wystąpień laudacyjnych (lubelska nagroda Kamień)”. W Retoryka i wartości, red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska, 145-162. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Warchala, Jacek. 2017. „Emocjonalizacja informacji”. W Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak. Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Lublin 107-130.
Weik von Mossner, Alexa. 2016. “Feeling Cosmopolitan: Strategic Empathy in Charles W. Chesnutt’s Paul Marchand, F.M.C.” Melus: The Society for the Study of the Multi-Ethnic Literature of the United States 41 (4): 76-95. https://doi.org/10.1093/melus/mlw046
Weik von Mossner, Alexa. 2017. Affective Ecologies: Empathy, Emotion, and Environmental Narrative. Columbus: The Ohio State University Press.
Worsowicz, Monika. 2016. „Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 31 (1): 137-147. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.11
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 "Res Rhetorica"
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.