The rhetoric of gender role reversal – strong female characters in the American revisionist western
DOI:
https://doi.org/10.17380/rr.2016.4.5Abstrakt
W niniejszym studium autorka bada odwrócenie ról płciowych w westernach określanych jako feministyczne i rewizjonistyczne, powołując się na Arystotelesowską perypetię. Podstawą analizy są cechy klasycznego westernu ukazane na przykładzie „Poszukiwaczy” (1956) w reżyserii Johna Forda. Przywołane zostają typowe dla gatunku nacechowane płciowo przeciwieństwa, tj. cywilizacja/natura, jednostka/wspólnota, bierny/aktywny bohater ze szczególnym uwzględnieniem języka. Analiza kluczowych konwencji gatunkowych w nowszych fi lmach i ich retorycznego znaczenia pozwala na skontrastowanie dwóch podejść. Podczas gdy fi lm „Zaginione” (2003) skupia się przede wszystkim na odwróceniu gatunkowych tropów i konwencji kojarzonych z męską dominacją, „Ballada o małym Jo” (1993) zajmuje się kwestiami aktywnej podmiotowości, kategorią spojrzenie, performatywnością gender.Bibliografia
Primary Sources:
The Ballad of Little Jo. 1993. Directed by Maggie Greenwald. New Line Home Video. DVD
The Missing. 2003. Directed by Ron Howard. Culver City, Calif: Columbia TriStar Home Entertainment. DVD
The Searchers. 1956. Directed by John Ford Burbank, CA: Turner Entertainment Co. and Warner Bros. Entertainment Inc. DVD
Secondary Sources:
Aristotle. 1902. Poetics. Transl. S.H. Butcher. London: Macmillan and Co.
Brand, John. 2011. Jo Monaghan – The Ballad of Little Joe. Accessed March 21, 2015. http://buckarooleather.blogspot.com/2011/07/jo-monaghan-ballad-of-little-joe.html.
Burke, Kenneth. 1966. Language As Symbolic Action: Essays on Life, Literature and Method. Berkeley: University of California Press.
Buscombe, Edward. 1988. The BFI Companion to the Western. New York: Atheneum.
Butler, Judith. 1990. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge.
Ebert, Roger. 1993. The Ballad of Little Jo. Accessed April 1, 2015. http://www.rogerebert.com/reviews/the-ballad-of-little-jo-1993.
Hayward, Susan. 2010. Cinema Studies: the Key Concepts. London; New York: Routledge.
Hollinger, Karen. 2012. Feminist Film Studies. London: Routledge.
Kermode, Frank. 2000. The Sense of an Ending: Studies in the Theory of Fiction: With a New Epilogue. Oxford: Oxford UP. Print.
Lusted, David. 2003. The Western. Harlow, England: Pearson/Longman.
McHugh, Nancy Arden. 2007. Feminist Philosophies A-Z. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Modleski, Tania. 1997. „A Woman’s Gotta Do... What a Man’s Gotta Do? Cross-Dressing in the Western”. Signs 22 (3): 519-544. http://www.jstor.org/stable/3175244.
Mulvey, Laura. 1989. Visual and Other Pleasures. Bloomington: Indiana University Press.
Pollock, Griselda. 2003. “The Visual.” In A Concise Companion to Feminist Theory, ed. Mary Eagleton, 173-194. Oxford: Blackwell.
Smelik, Anneke. 1999. “Feminist Film Theory.” The Cinema Book, 2: 353-365. http://www.annekesmelik.nl/TheCinemaBook.pdf.
Tompkins, Jane P. 1992. West of Everything: the Inner Life of Westerns. New York: Oxford University Press.
Varner, Paul. 2008. Historical Dictionary of Westerns in Cinema. Lanham, Md: Scarecrow Press.
Women’s Image Network. 2015. The WIN Awards. Accessed May 1, 2015. http://www.thewinawards.com/index.html.
Pobrania
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są na lincencji CC BY 4.0. Treść licencji jest dostępna tutaj: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Artykuły opublikowane na licencji CC-BY (wersje postprint) mogą być udostępniane przez autorów każdemu, na dowolnej platformie lub za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego pod warunkiem, że zostały przypisane do Res Rhetorica jako pierwotnego wydawcy.